تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/27 - 13:15
کد خبر: 514119

خیزش بازار سرمایه/ نشست‌های بورسی به کمک بازار سرمایه آمد

خیزش بازار سرمایه/ نشست‌های بورسی به کمک بازار سرمایه آمد

پس از تصویب اقدامات حمایتی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، امروز شاخص کل با رشد بیش از ۱۲ هزار واحد در کمتر از دو ساعت به کانال دو میلیون بازگشت. پس از تصویب اقدامات حمایتی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، امروز شاخص کل با رشد بیش از ۱۲ هزار واحد در کمتر از دو ساعت به کانال دو میلیون بازگشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته های گذشته بازار سرمایه وضعیت مناسبی را تجربه نکرد و بعد از مدتی نزدیک به یک ماه روند نزولی، شاخص از کانال دو میلیون سقوط کرد و به یک میلیون و ۹۹۱ هزار واحد رسید.

در هفته گذشته، سازمان بورس و اوراق بهادار با برگزاری جلسات متعدد و پی در پی با مدیران اقتصادی کشور از جمله وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی در قالب نشست فوق العاده شورای عالی بورس و همچنین با برگزاری جلسات با بخش خصوصی به بررسی ابعاد مختلف وضعیت بازار سرمایه و ارائه راهکارها برای برون رفت از این وضعیت پرداخت.

در شرایط به وجود آمده برای بازار سرمایه، این بخش نیازمند حمایت و تزریق منابع برای جلوگیری از خروج سرمایه است و بی شک حمایت نهادهای اقتصادی به ویژه بانک مرکزی، می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از تداوم وضعیت ریزشی بازار سرمایه داشته باشد.

تغییر دامنه نوسان برای جلوگیری از خروج نقدینگی و افت ارز سهام

سازمان بورس نیز برای کاهش تداوم روند ریزشی بازار سرمایه و از ابتدای هفته سوم ماه جاری (۱۳ مرداد) دامنه نوسان معاملات سهام را از منفی و مثبت شش به منفی و مثبت یک محدود کرد تا ریسک سیستماتیک بازار سهام تا حدودی کنترل شود. این محدودیت دامنه نوسان در هفته گذشته نیز اعمال شد و از ابتدای هفته جاری (امروز) با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه‌نوسان معاملات سهام از تا پایان روز چهارشنبه ( ۳۱ مرداد) به مثبت و منفی ۲ درصد تغییر یافت.

آغاز اقدامات حمایتی

هفته گذشته، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با نشست فوق العاده شورای عالی بورس گفت: در این جلسه توافق شد که ابزارهای در اختیار بانک مرکزی و نظام بانکی کشور به کمک بازار سرمایه بیاید. همچنین، مقرر شد برای بهبود شرایط بازار سرمایه و امیدواری سهامداران به آینده این بازار تلاش‌های مضاعفی در کوتاه مدت صورت بگیرد و بانک مرکزی هیچ زمانی حمایت خود از بازار سرمایه را دریغ نکرده و معتقد است که در شرایط ویژه فعلی، نیاز است حمایت‌ها نسبت به بازار سرمایه تقویت شود.

همچنین در هفته گذشته، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: این صندوق درصدد است برای حمایت از شرایط فعلی بازار سرمایه، اوراق تبعی از نوع تامین مالی را، به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان (پنج همت) منتشر و در صورت نیاز، صندوق توسعه بازار سرمایه از آمادگی لازم برای انتشار اوراق تبعی، از نوع بیمه سهام، برخوردار است.

این اوراق به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که حق فروش یک سهم خاص را با قیمت مشخصی در آینده داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر، این اوراق، حکم نوعی بیمه برای سهام دارد و به سهامداران این امکان را می‌دهد که در برابر کاهش قیمت، از سرمایه خود، محافظت کنند.

گفتنی است؛ برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد در خصوص رونق بورس، از طریق کاهش نرخ تامین مالی، افزایش نسبت قیمت به سود شرکت‌ها و هم‌زمان مخالفت وزیران پیشنهادی نیرو، اقتصاد و صمت با قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند امیدواری‌ها را برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران افزایش دهد.

در این راستا مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی امیر در گفت‌وگویی با پایگاه خبری سازمان بورس گفت: در صورت عملی شدن موضوعاتی مانند توقف روند قیمت‌گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره، تداوم رشد ارز نیما، ترزیق منابع بانک‌ها و ۵ همت از کانال صندوق توسعه و کاهش قطعی برق شرکت‌ها، زمینه رونق بازار سرمایه فراهم می‌شود.

پس از برنامه‌های حمایتی روزهای گذشته برای بهبود وضعیت بازار سهام، روند نزولی بازار سرمایه از روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه و پس از نشست شورای عالی بورس متوقف شد، در روز چهارشنبه شاخص کل ۷۰۳۴ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد رسید. امروز نیز با آغاز ساعت کاری بورس و گشایش بازار، شاخص کل در کمتر از دو ساعت با رشد ۱۲ هزار و ۷۰۰ واحدی به دو میلیون و ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد رسید که نشان از رشد ۰.۶۴ درصدی تا لحظه تنظیم این گزارش دارد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده، شاهد وضعیتی مطلوب و رشد ارزش سهام در بازار سرمایه باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مراحل پایانی ساخت کشتی سفارش ایران در روسیه
تاکنون موردی از آبله میمونی در ایران شناسایی نشده است
یحیی گل محمدی و جواد نکونام زائر اربعین شدند +عکس
زائران حسینی قبل از فرا رسیدن روز اربعین به کشور بازگردند
نمایندگان «پزشکیان» را تشویق کردند
توصیه هایی از اهل بیت(ع) برای هزینه کردن در سفر اربعین
اسحاقی: باید از هرگونه دوقطبی سازی پرهیز شود
ضرب و شتم خانم پرستار در بیمارستان
آزمون کاردانی فنی و حرفه‌ای ۲ شهریور برگزار می‌شود
کارت آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی ۳۰ مرداد منتشر می شود
جندق اصفهان لرزه‌ خیزترین منطقه کشور اعلام شد
فاطمی: اعضای کابینه باید به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای رئیس جمهوری باور داشته باشند
انتقاد تند یک اصلاح طلب از نطق ضعیف پزشکیان
افزایش مصرف الکل در میان صهیونیست‌ها از ترس حمله ایران
بورس صعود کرد/ افزایش ۱۴ هزار و ۲۳۸ واحدی شاخص کل
تصمیم جدید بانک مرکزی برای حمایت از بورس و سهامداران
حاشیه‌های اولین جلسه رای اعتماد به کابینه چهاردهم +عکس
میزان ارز و کالایی که زائران اربعین می‌توانند از کشور خارج کنند اعلام شد
اعزام نیم میلیون نفر با پرواز به عتبات عالیات
سیدجلال حسینی جزو ۱۰ ستاره منتخب AFC
تهران ۱۰ درجه خنک‌تر شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top